Gnagarpopulationen

Gnagarpopulationen tycks ha kraschat! Av 5 välmående ungar i min hemmaholk för en vecka sedan är nu ingen i livet. Ugglorna har varit dagaktiva en tid men har ändå inte lyckats skaffa tillräckligt med mat. Jag återkommer med mera uppgifter när jag kollat de andra häckningarna.

Jag åkte och kollade de två närmaste kattugglehäckningarna, båda med 4 ungar. Alla levde men ser ut att växa långsamt vilket tyder på dålig mattillgång. Det verkar dock inte vara så stor katastrof som jag befarade. 
Lannaforsugglan var dock stressad och slog i huvudet på mig. Den har kanske tagit intryck av markägaren som alltid är stridbar. De brukar inte slå förrän det är dags för ungarna att lämna boet. Ungarna är nu ca: 20 dagar gamla och borde snart vara färdiga att lämna holken men är fortfarande alldeles för små.  Nu har jag, liksom Kjell-Åke i Sala, mittbena och svullet ögonlock därtill. 
Förhoppningsvis är det en begränsad krasch som inte sprider sig men det är bara att vänta och se.

2 responses to this post.

  1. Posted by Kjell-Åke on 30 maj, 2010 at 07:46

    Kan vara så här också,i tisdagskväll såg vi 2 Slagugglor som satt och spanade efter föda mellan 5 och 6.I dag var det stor(uggle)tag,märktes 4 u Slaguggla,3 u Berguv och 4 u Lappuggla.

    Svara

  2. Posted by Kjell-Åke on 30 maj, 2010 at 07:48

    Mittbena är tecken på fältarbete.

    Svara

Kommentera

