ugglor 2010

Det var en hård vinter för ugglorna med för mycket snö för att de skulle kunna komma åt gnagarna. Här nedan en som inte klarade vintern.

De flesta kattugglorna har 5 ägg i år vilket är bättre än normalt. 3,5 ägg brukar vara medel. Gnagarna hade det varmt, gott och skyddat under snön och förökade sig rikligt. När väl snön gick bort hade ugglorna ett överflöd av mat, därav de många äggen. Häckningarna är ca: 10 dagar sena eftersom snön låg länge och de inte kom åt maten i normal tid. Först verkade det som om det var färre häckningar än normalt men efter att ha kollat nästan alla slaguggleholkar har det visat sig hamna på normalt antal häckningar. I de 59 slaguggleholkar, tre kattuggleholkar och 13 pärluggleholkar som jag hittills kollat är det 8 kattugglehäckningar,2 knipor, 2 storskrake, 1 talgoxe och en tornfalkhona som brukar sitta i en holk, den hade inga ägg när jag kollade men det kanske har blivit sedan dess.

Den här ugglan vill inte gå ur holken så det går inte att säga säkert hur många ungar hon har. Minst 4 i alla fall.

Mina hemmaugglor är dock ovanligt dagaktiva vilket är ett orostecken och kan tyda på att gnagarpopulationen har kraschat.

 

En kuriositet var att en kattuggla (Hannas uggla) låg och ruvade på 5 knipägg och tyckte tydligen att det räckte för hon lade inga egna! Jag plockade bort tre med förhoppning om att hon då skulle börja lägga, men vid koll 4 dagar senare var även de äggen borta! Mård eller människa är min gissning.

Idag är det bolämning för spillkråkeungarna som bor i närmaste aspen. De brukar gå ut den 29:e och verkar vara mogna för sin första flygtur. Om jag vore dem skulle jag vänta tills i morgon då det blir bättre väder.

 

Kommentera

