Bigamist?

Det ser ut som om kattugglehanen är bigamist! ugglorna flyger upp till ett hål i en asp där de brukat häcka de senaste åren. Det verkar som om det är en häckning där i år också. Holken med den misslyckade häckningen sitter ca 40 meter därifrån. Han hade kanske tagit sig vatten över huvudet och hade två honor med var sin kull. Det har jag aldrig hört talas om, men ibland blir man förvånad fast man varit med om det mesta. I dag på morgonen har jag fällt 5 träd som skymde sikten innifrån huset så att jag kan få ordentlig koll på hur det egentligen förhåller sig. Jag hör både hanen och honan dagligen och honan varnade när jag var i närheten av aspen.
Jag befarade att den skulle slå i skallen på mig, skrämd som jag är efter att ha fått korsgatans uggla i huvudet två ggr, senast igår när Helny och jag var och kollade vad det var för hackspett med vit rygg som hon sett en skymt av dagen innan, hon höll på att få ugglan i skallen då men hann att ducka. Det var en mindre hackspett som provianterade i en stor alm nära uggleholken. 

2 responses to this post.

  1. Posted by Kjell-Åke on 21 juni, 2010 at 12:45

    Var med Kalle till 5 Tornfalkshäckningar i holk i dag,en kull hade flygit 2 märktes 7u och 6u,2 st 5kullar var för små,du får väl utreda änktenskapbrottet hos dina Kattugglor

    Svara

  2. Posted by Benny on 28 juni, 2010 at 09:29

    Den 14/6 satt det 2 kattugglehanar och hoade vid aspen bara 30 m från varandra. Den ena drillade och den andra hoade mera klassiskt. Vad de har för sig får jag ingen pejl på. Jag har ännu (den 28/6) inte hört några ungar.

    Svara

Kommentera

